מעצב סאונד להצגות תיאטרון- התפקיד האבוד

היי חברים וחברות, אנשי ונשות קול של ארץ הקודש.
למרות שכבר זמן מה לא הראתי סימן חיים, הלב שלי עדיין פועם והוא עדיין מוקדש ברובו לחקר עולם הקול ויצירת חוויית שמע איכותית ככל הניתן לבני האדם ההולכים על פני הכדור שלנו. היום אני רוצה לדבר על הנושא הקרוב אלי בתקופה האחרונה והוא, תפקידו של מעצב סאונד בהצגות תיאטרון ובכלל, עיצוב סאונד בתיאטרון. אספר מעט כיצד כיום הדברים מתנהלים בהפקת הצגה חדשה, מה ניתן לשפר לדעתי בתהליך שקצת איבד את הדרך ומה צריך להיות כלול בתפקיד של סאונדמן בתיאטרון. אז בואו נתחיל;

על מה מוסיקאי של הצגה אחראי?

  • כתיבת קטעים מוסיקאליים מקוריים להצגה (בהתאם להנחיית\כיוון\רצון הבמאי).
  • בחירת שירים וקטעים מוזיקאליים לא מקוריים להצגה.
  • הנחיית נגנים שמבצעים נגינה חיה על הבמה בזמן הצגה.
  • בחירת אפקטים קוליים להצגה כגון: טריקת דלתות, צלצולי טלפון, גשם מחוץ לחלון וכו'.
  • סיפוק פרוייקט אבלטון\ דיסקים המכילים את כל הקטעים והאפקטים הקוליים להפעלת ההצגה, לאיש הקול המפעיל.

מה תפקידו של הסאונדמן המפעיל בהצגה?

  • לקבל את הקטעים המוזיקאליים המוכנים\ פרוייקט אבלטון, מהמוסיקאי.
  • להפעיל ולסיים את השמעת הקטעים המוסיקאליים והאפקטים הקוליים, בזמן הנכון ובצורה שהבמאי החליט (פייד\קאט).
  • לדאוג לשמיעה ברורה של קולות השחקנים.

מה חסר לנו?

  • מי שייתן אופי מתאים לכל אפקט בהצגה בהתאם לסיבה שהוא מושמע. לדוגמא: אם המוסיקאי סיפק אפקט קולי של צפירת מכונית שנשמע כאילו המכונית בתוך הבית וצריך שצפירת המכונית תשמע כאילו היא מחוץ לבית ומרוחקת במעט.
  • מי שיגרום לאפקטים קוליים ורעשי סביבה להישמע אמינים ואותנטיים. לדוגמא: אם קיימת סצינה שמתרחשת בשדה קרב אחרי מלחמה, וקולות הרקע הם גניחות של פצועי מלחמה\ עשב בוער ומתפצפץ, ורוחות נושבות, ניתן לגרום לקהל להרגיש בתוך שדה הקרב על ידי כך שנשמיע לו את רעשי הרקע האלו במערכת הסראונד שכשמה כן היא- מקיפה אותו.
  • מי שיצור תנועה אוטומטית של קול בין מוניטורים באחוריי, על ומחוץ לבמה לצורך אשליה קולית. לדוגמא: אפקט קולי של מסוק שחג מעל הסצינה המתרחשת יכול לעבור מהמוניטורים האחוריים שעל הבמה, אל הרמקולים הראשיים (PA) אל עבר מערכת הסראונד, תוך כדי שהוא מקיף את האולם וחוזר אל עומק הבמה, ונעלם. אפקט כזה שיגרום לקהל לחוות את התחושה האמיתית שהוא יחווה במידה והוא ישמע מסוק חג מעל האולם ומחפש את גיבור העלילה.
  • מי שייחדש ויוכל ליצור תמונה קולית מרגשת ואמיתית שעוד לא נוצרה כמותה, כמו שהיא מוכרחה להיות לעניות דעתו ואוזנו של במאי ההצגה.
  • מי שיתאים את המיקס של קטעי המוסיקה שהתקבלו מן המוסיקאי של ההצגה, לאולם, כך שיישמעו בצורה המאוזנת ביותר.

אז מי זה אותו אדם אתם שואלים את עצמכם? זהו מעצב הסאונד!

מומלץ שמעצב הקול של ההצגה יהיה יצירתי ונמרץ ככל הניתן, מכיוון שככל שהוא יעבוד וישקיע על פרוייקט התפעול של ההצגה כך היא תשמע טוב יותר ותצליח "להרשים" ו"לקנות" את ליבו של הקהל שמזה הרבה זמן כבר לא רטט מהצגה כמו שלכם ובנוסף, ידאג ליצירה של פרוייקט קל לתפעול עבור כל סאונדמן אחר שידרש לתפעל את ההצגה.

אני אוסיף ואומר שלדעתי מעצב הסאונד הוא זה שאמור להיות אחראי על בחירת האפקטים הקוליים כך שהמוסיקאי יוכל להתמקד במה שהוא זומן באמת לעשות והוא יצירת מוסיקה והתאמתה להצגה.

אני מזמין אתכם\ן ליצור איתי קשר בכל הנוגע ללימוד יצירה ועיצוב של פרויקט אבלטון להפעלת הצגות ובנוסף לקבלת רעיונות חדשניים למה שניתן לבצע היום לפס הקול של ההצגה שלכם, בתקציב לא גדול בכלל, בזמן קצר ובאחריות למקוריות מקסימלית.

אסיים בלאחל לכולנו הצלחה בפריצת הדרכים בהם אנו צועדים ובריאות איתנה (סמיילי מנשק עם לב קטן לידו).

בסרטון הבא, כיצד עובדים על עיצוב סאונד בתיאטרון הלאומי של אנגליה:

 

 

 

2 Comments

כתיבת תגובה