סאונד בתיאטרון

אז שלום רב לכל מי שאיתנו כאן הערב, אתחיל בלספר מעט על התקופה האחרונה בחיי. זכיתי לקבל את ההזדמנות להיות חלק מצוות של אנשי סאונד, שמתעסקים בדבר הכי חיי ודינאמי בכל עולם הלייב סאונד, והוא- הגברת תיאטרון. הצטרפתי לצוות טכנאי הסאונד של תיאטרון הבימה, ונגלה מולי עולם שלם של סאונד, שמעולם לא חקרתי או התעסקתי בו, ואהבתי את זה. החיים שיש מאחורי הקלעים, האנשים המדהימים שמרכיבים את החידה הלא פתורה הזאת של תיאטרון, מלבישות, אנשי פרופס או בשמם המלא "רקוויזיטורים", התוארה והצוגים הענקיים שמרפים להם בתקרה האינסופית הזאת שם וכמובן, במת ענק מלאה בשחקנים או ריקה, מול אולם של אלף איש, מלא, או ריק…

אומרים שבתאטרון, אם הקהל שם לב לכך שקיים רכיב הגברה באולם, עבודתו של הסאונדמן נכשלה, אך עם זאת באולמות רבים נדרשת הגברה במידה ורוצים שההצגה תיהיה ברורה בכל החלקים של האולם. השימוש המרכזי הוא מיקרופוני PCC\Pizo שהם קונדנסרים עם עקומת קליטה בזוית מסויימת, ניתן לחשב את נקודות החיבור של שלושה או ארבעה מיקרופונים כאלה בקדמת הבמה ובעזרתם להגביר את כל מה שקורה על הבמה.

מיקרופון PCC

PCC polarity

שיטה נפוצה נוספת היא שימוש במיקרופוני צוואר או בכינוי הנבזי שלהם "נקמייקס"\"נקים". האחראי על הדבקת המיקרופונים לפניהם של השחקנים, הוא הבקליינר שהרי כמו ששמו הולך לפניו, הוא הולך מאחורי הקלעים ודואג שהכל בגיזרה שלו יעבוד. הימים הראשונים שלי כבקליינר היו מרגשים במיוחד חרף העובדה שנעמדו לפני שחקנים ושחקניות רבים שהיו גיבורי ילדותי. היות ומדובר פה במחלקת האודיו והוידאו, תפקיד נוסף שיש לבקליינר הוא הפעלת קטעי הווידאו שיש בחלק מן ההצגות, בזמן המתאים לכך.

neck mic

neck mic closeup

בהצגות

מדביקים את המיקרופון בשלושה מיקומים:

  1. המיקרופון- דבק פלסטר רפואי (צבע עור\שקוף, תלוי ברצון השחקן\נית) מודבק קרוב ככל הניתן לראש המיקרופונים אך על הכבל באיזור הפאה\ עצם הלחי\ קו הזקן.
  2. המשך הכבל כשהוא לא רפוי ולא מתוח מידי על אוזן השחקן, מאחורי האוזן.
  3. רץ עם הכבל על קו השיער של השחקן עד למרכז העורף, שם פונה ב90 מעלות לכיוון הגב, ומדביק על העצם\ חולייה עליונה.

כמובן שמדובר באדם שעומד מולנו והמטרה שלנו היא להדביק אליו את הנק בצורה הכי פחות מורגשת ולכן כל פניה או בקשה נענת בכבוד ואהבה.

במחזאות זמר

פה מתחיל הכיף. הגברה בלייב של מעל לשלושים שחקנים ורקדנים שהם זמרים. הפעם המיקרופון מודבק במרחק של שתי אצבעות מהשפתיים. במקביל לשחקנים, בחדר אחר בקומה מעל, תזמורת של מערכת תופים, מחלקת פרקשין שקוללת בונגסים, מרימבה, גלוקנשפיל, טימפניס, גיטרה אקוסטית וחשמלית, צ'לו וגיטרה בס, שלושה פסנתרים חשמליים, חצוצרה וטרומבון, מנצח מכתיב את הקצב ומשודר בלייב למסכים הפונים כלפי השחקנים, הזמרים נשמעים באוזניות הנגנים כשלכל אחד מהם ישנו מיקסר המאפשר לו ליצור כל אחד את המיקס המועדף עליו.

*בנוסף, במחזמר מסוים ישנו מצב של שני שחקנים ראשיים  שמקבלים את המיקס של התזמורת לאוזניות Inear ובנוסף את הקול של עצמם.

את עבודת המיקס עושה מפעיל הסאונד של ההצגה, בעבודה מתמדת של מעברים בין Snapshots עם התקדמות ההצגה (כל סנפ שופ מתוכנת להשאיר רק את המיקרופונים של אלו שעל הבמה פתוחים, בזמן שכל אלה שנמצאים מאחורי הקלעים בחילופים, לא יישמעו, מיקסוס התזמורת בלייב.

rovina 2

בתמונה לאון פרל, הסאונדמן הוותיק והמקצועי ביותר של הבימה, מפעיל את "אוויטה"

חלק מרכזי נוסף של העבודה הוא הפעלת כל רצועת הקול שמנוגנות במהלך ההצגה, בינהן קריין המברך לשלום ומבקש לכבות מכשירים, אפקטים שונים בהתאם להצגה ולדרישת הבמאי ומוזיקה. עבודה זו דורשת אינסטינקטים של חתול בר פראי אך עם זאת עבודה זו מתחילה כבר בשלב החזרות המתקדם, השלב שקיבל בצדק רב את כינויו- "חזרות טכניות". בשלב זה הסאונדמן לומד את המיקומים המדויקים של קטעי הקול וכיצד לשלבם עם מה שניראה וקורה על הבמה. בחלק מההצגות קטעי השמע מושמעים מנגן CD כפול, בדרך כלל של חברת Denon, או ממחשב. התוכנה היא אבלטון ולדעתי האישית, מעולה שכך. צמוד תמיד- ספר הצגה שהוא בעצם המחזה בתוספת סימוני המיקומים של ההפעלות השונות ("פתיחה\סגירה" של מיקרופוני שחקנים, קיואים של קטעי קול, שליחות לאפקט. לעיתים הקיו יוצא לפועל על פי מלל שאומר השחקן ולפעמים הוא קיו ויזואלי ויוצא לפועל כשמשהו קורה בצורה פיזית על הבמה

מכשיר הקשר שמשמש את עובדי הקלעים לתקשר בינהם בצורה מהירה הוא הקלירקום (אני אכתוב את זה גם באנגלית Clearcom). שלושה או ארבעה מכשירים שמחוברים למרכזייה שיוצרת קו פתוח לכל מי שיפעיל אצלו את מתג המיקרופון (בשימוש בעיקר אצל מנהלי\ות הצגה, מפעיל הסאונד, תאורן, איש Follow, מנהל במה, איש במה). בנוסף קיים על המכשיר כפתור קריאה שלחיצה עליו תשמיע צליל חד וברור, שיעבור מבין לכל השחקנים שמחליפים פיאות ובגדים, דמויות ופרצופים עד לאוזנו של המפעיל. ישנם דגמים רבים ובניהם כאלו אלחוטיים. סביר שיהיה חיבור לאוזניות עם מיקרופון ועוד שני חיבורים, למרכזיה ולמכשיר קלירקום מגושר.

האווירה מאחורי הקלעים קסומה ויש האומרים כי אבק התיאטרון מכיל בתוכו את החומר שיקנה לאדם חיי צעירות לנצח. אני- נושם בהגזמה ומקבל הערות מעוברי אורח.

 

העולם הזה נגלה מולי והתיאבון ללמוד אותו רק הולך וגדל. תהליך הלמידה האינסופי שלי הגיעה לחלק בו הוא מגלה את החיים שעל הבמה, את הלא צפוי, את האחריות של קול ברור ונקי, הרמוני ונעים או מבהיל ומלחיץ ואת הדיוק שיביא לחיבור מושלם בין מה שהקהל רואה, למה שהוא שומע. ההתרגשות גדולה ואני מאחל לעצמי שהיא תמשיך ותגדל תמיד!

habima

פוסטים קשורים:

המופע חי וכך גם אנחנו

חברו הטוב ביותר של איש הקול בתיאטרון

עלובי החיים בהבימה- מבט על מערך הסאונד

נתונים קבועים ונתונים משתנים

כיצד ליצור פרויקט בתוכנה אבלטון להפעלת הצגות

עיצוב סאונד בתיאטרון- התפקיד האבוד

שלוש טכניקות שימושיות לעיצוב סאונד להצגות תיאטרון

 

2 Comments

  1. שרון פלא חיים

    היי, שמחתי לשמוע על עבודתך ומקווה שאתה נהנה ממנה.
    אשמח לדעת איך משתמשים בתוכנת האבלטון בהצגות..
    איך מגדירים שקטע הקול יסתיים ויעבור לקטע הבא בפייד אין במידה ואין לי זמן מדוייק לקטע הקול אלא קיו שהשחקן אומר.

    אשמח לתגובה
    תודה רבה

כתיבת תגובה