כיצד ליצור פרויקט אבלטון להפעלת מופעים והצגות

שלום רב חברים, היום נלמד כיצד לתכנן וליצור פרויקט בתוכנה Ableton שישמש אותנו בהתאם לדרישות שלנו. במדריך זה אתמקד ביצירת פרויקט המשמש להפעלה רציפה של קיואים\Cues\Scenes, כאשר בעצם כל קיו שאנו עוברים בלחיצת כפתור, יפעיל קטע קול אחד או יותר\ יגרום לאוטומציית ווליום לפעול (שימוש נפוץ הוא פיידים- Fade up, Fade down, Fade in, Fade out)\ ו- Cut. אבלטון מציעה פתרון מושלם לצורך מסוים שמופיע גם בהצגות תיאטרון, על הצורך הזה אנחנו הולכים לדבר בהתחלה ולאחר מכן נלמד בצורה פרקטית להקים את הפרויקט לחיים.

אז השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא:

מה אני צריך מפרויקט האבלטון שלי?

האיפיון הראשוני מתייחס לחווית השמע באולם. מהיכן במהלך ההצגה עומד להגיע סאונד? אם יש מערכת סראונד באולם, אפשר לגרום לקיואים מסוימים להוציא סיגנל לערוצים מסויימים בכרטיס הקול שאיתו נבחר לעבוד (הרחבה בהמשך), כמו כן, אם ישנו חפץ כלשהו על הבמה שנרצה לגרום לו להישמע כאילו הוא לבדו מייצר צליל כלשהו (לדוגמא: טלוויזיה על הבמה אמורה להשמיע בצורה אמינה לכל האולם, שידור משחק כדורגל).

אז שם המשחק בהפרדה של מקורות השמע הוא כמות ערוצי ה- Out הקיימים בכרטיס הקול שלנו. ערוצים 1,2 הינם ערוצי ה-L,R שלנו, והם ייצרו את מה שיגיע ל-PA שלנו, שהרי הוא בעצם ההגברה הקדמית העיקרית שלנו (החל משני רמקולים בצידי הבמה ועד למערכות Line array). אם ישנו צורך ביותר מכך, לדוגמא שליחת קיואים מסויימים למוניטורים בלבד (במאים רבים נוטים לבקש במהלך תיכנון הפרויקט, שחלק מהסאונד של ההצגה יגיע מעומק הבמה)/ שליחה למערכת סראונד בלבד (על מנת ליצור בקהל אווירה מסויימת), יש להצטייד בכרטיס קול בעל כמות יציאות מתאימה.

אז כעת נתחיל ביצירת פרויקט המשמש להפעלת הצגה, בה נדרש:

  • להפעיל קטעי קול בזמנים מסוימים.
  • לייצר קרוספיידים Crossfades בין קטעים שונים.
  • לגרום לקטע קול להיות שקט\חזק יותר או להפסיק בפייד או בקאט (Fade\Cut).
  • להוציא קול רק מיציאות מסוימות (עבור השמעה מרמקולים שונים).

נפתח פרויקט חדש

1 פתיחת פרויקט

אם אתם מבצעים שימוש ראשוני בתוכנה או שמסיבה כלשהי אינכם מקבלים סאונד מהתוכנה, יש לוודא שהדריבר של כרטיס הקול שלכם, נבחר לשימוש בתוכנה. על מנת להכנס להגדרות כרטיס הקול, לחצו ctrl+, או גשו ללשונית Options-> Preferences->Audio.

נמחק את ערוצי המידי מכיוון שהם לא ישמשו אותנו כאן (לחצן ימני על שם הערוץ ו-Delete), בנוסף נייצר ערוץ אודיו שייצא סאונד למערכת סראונד בנפרד ולמוניטור אחורי בנפרד.

על מנת ליצור ערוץ אודיו חדש, לחצו  ctrl+t

על מנת לשנות שם של ערוץ מסוים, לחצו על שמו ולאחר מכן ctrl+r.

על מנת להעלים את חלון Audio effects, לחצו shift+f12.

מכיוון שבפרויקט זה לא נבצע שימוש באפקטים הפנימיים של אבלטון או בפלאג אינים אחרים, נמחק את ערוצי האפקטים שנפתחים כברירת מחדל:

2 מחיקת ערוצי אפקט

ערוץ המאסטר שלנו יכיל את רשימת הקיואים שלנו. באבלטון כל שורה כזאת נקראת scene (סצינה) וגם כאן על מנת לשנות את שם הסצינה כמו בדוגמא, נלחץ ctrl+r. סמל המשולש (ה- Play) שנמצא בכל שורה לצד שם הסצינה, משמש להפעלה של קטעי הקול שנבחר לשים בכל אחד מהערוצים שלנו, במידה ונשים באותה שורה קטעי קול שונים ללא שום אוטומציה וללא הסרה של כפתורי העצירה (ראה בתמונה), יופעלו כל הקטעים ביחד.

3 ערוץ מאסטר

על מנת שנוכל לבצע מעברים בין קטעי קול שונים ותיכנות סצינות שיפעילו אך ורק אוטומציות של ווליום הערוץ, עלינו ליצור עבור כל אחד מהערוצים שלנו, ערוץ אודיו נוסף שדרכו בפועל יעבור הסאונד אל יציאות כרטיס הקול, לערוצים אלו נקראו ערוצים אוטומציה (ערוצי אודיו רגילים):

עם ערוצי אוטוציה

בתמונה הבאה נוכל לראות בבירור את ההפרדה שעשיתי עבור כל ערוץ והאוטומציות שלו. כמו כן אסביר את השלבים לייבוא קטע הקול שלנו, יצירת Automation clip בערוץ האוטומציות, בחירת יציאה של הערוץ הראשי ושל ערוץ האוטומציה (למרות שזה יכול לבלבל חשוב להבין שבפועל, הסאונד שייצא פיזית לכרטיס הקול יגיע מערוץ האוטומציה.

הגדרת יציאה וכניסה4

ייבוא קטע קול לתוך פרויקט:

  •  ייבוא קטע קול- ניתן לגרור את הקובץ ישירות מהתיקייה אל המשבצת הרצויה בערוץ הרצוי או דרך חלון ה- Browser .(על מנת לגרום לחלון זה להופיע ולהיעלם יש ללחוץ על הקיצור ctrl+alt+b).

הגדרת יציאות וכניסות ערוצים (כיצד לקשר בין ערוץ האודיו הראשי לבין ערוץ האוטומציה):

  1. בערוץ הראשי (Sound A- PA) תחת כותרת Audio from- נבחר ב- No input. זאת מכיוון שבפרויקט זה לא נשתמש בסיגנל חיצוני.
  2. באותו ערוץ תחת כותרת Audio to- נבחר בשם של ערוץ האוטומציה שיצרנו עבור ערוץ ראשי זה, במקרה שלנו יהיה זה הערוץ הנקרא Automation A. ניתן לראות שצבעתי את שניהם באותו צבע מכיוון שקיימת בינהם מערכת יחסית שחשוב להבין: הערוץ הראשי יכיל את קטע הקול וינגן אותו דרך ערוץ האוטומציה. ערוץ האוטומציה יציג את העוצמה שקטע הקול ינוגן בה ובמידה ונרצה ליצור קיואים של שינויי עוצמות, שינויים אלו יכתבו ב-Automation clips בערוץ האוטומציה (בהמשך נלמד לבצע) וזאת כמובן במידה ונסיר את כפתורי העצירה הקיימים בסצינות הבאות שלנו, בערוץ הראשי.
  3. בערוץ האוטומציה שלנו תחת כותרת Monitor נבחר באופציה In (הכפתור יהפוך לכתום).
  4. נחזור על הפעולות עבור שאר זוגות הערוצים שלנו.
  5. דבר נוסף שחשוב לעשות הוא לאפשר לתוכנה להקליט אוטומציות (כפתור הנמצא בחלקו העליון של המסך המציג שתי נקודות וקו בינהן). זאת בכדי שנוכל להוסיף לערוץ האוטומציה שלנו את ה- Automation clip, מה שיאפשר לנו לכתוב שינויים של עוצמות קול.
  6. נוודא שהיציאה של ערוץ האוטומציה מנותבת ליציאה הפיזית, אליה נרצה לשלוח את הסאונד שבערוץ הראשי (זה נכון לגבי שני הערוצים הראשונים שלנו, ערוצים Sound A ו- Sound B, בערוצי המוניטור והסראונד נוודא שמוגדרות יציאות שונות לפי הצרכים שלנו.
  • בתמונות הנ"ל והבאות תוכלו לראות שכל ערוצי האוטומציה שלי מנותבות לערוץ המאסטר, על מנת שקטעי הקול שנשים בערוצי המוניטור והסראונד שלנו יגיעו למקורות קול שונים, עלינו לבחור בסקשן ה- Audio to באופציה Ext out ובחלונית מתחת את מספר היציאה הפיזית של הערוץ.

הבהרה:ערוצים   Sound a\b- PA הינם ערוצים סטריאופוניים נפרדים הסיבה לכך שיצרתי שני ערוצים לPA היא על מנת לבצע קרוספיידים בין הקטעים.

הכנה ליצירת Automation clip בערוץ האוטומציה:

5 הכנה להקלטת אוטו

בחלקו התחתון של ערוץ האוטומציה שלנו קיים כפתור בעל נקודה שחורה במרכזו, כשנלחץ עליו הוא יהפוך לאדום, המשמעות של זה היא שערוץ זה מחומש (מוכן) להקלטה. ברגע שנלחץ על הכפתור בעל אייקון המעגל בתוכו, המסומן בחלקו העליון של המסך, התוכנה תייצר עבורנו Automation clip.

נלחץ על לחצן ההקלטה וברגע שהתוכנה תתחיל להקליט קליפ כלשהו נעצור את ההקלטה (האורך של ההקלטה לא משנה לא והוא ניתן לשינוי, כרגע המטרה שלנו היא לייצר את ה Automation clip הראשון שלנו, אותו נוכל להעתיק ולשנות בהמשך בהתאם לצרכים שלנו.

6 יצירת אוטומציה

אתם יכולים לראות בערוץ המאסטר שכבר תיכננתי רצף פעולות כלשהו. נתמקד כרגע בשתי הסצינות הראשונות שלנו. הסצינה הנקראת Opening מיועדת להפעיל קטע הקול של פתיחת המופע אשר ייבאתי אל תוך הערוץ הראשון שלי. הסצינה השנייה שלי הנקראת Fade out כפי ששמה כבר מרמז לנו, ברגע שאחליט להפעיל סצינה זו, תחל אוטומציה של ירידת ווליום עד לשקט מוחלט, מוכר בחברה המערבית המודרנית גם כפייד אווט.

אז אחרי שייצרנו  Automation clip בערוץ האוטומציה שלנו, נלחץ עליו פעמיים על מנת לראות מה הוא מכיל בתוכו. בנוסף נוודא מספר דברים לגבי אותו קליפ:

7 הגדרת אוטומציה

  1. על מנת להציג את חלונית ה- Envelops, נלחץ על אייקון ה"E" הקטן בפינה השמאלית התחתונה של המסך.
  2. נוודא שלחצן ה"Warp" לחוץ ופועל.
  3. נוודא שלחצן ה"Loop" אינו לחוץ.
  4. בחלוניות הקטנות שנמצאות בחלונית ה- Envelops נדאג לבחור ב-Mixer ומתחת ב- Track volume.
  5. על מנת לקבוע את העוצמה בה קטע הקול יעבוד ויושמע, נעמוד על הקו האדום המפוספס הנמצא בחלון הימני תחתון, ונוסיף נקודת אוטומציה חדשה על ידי לחיצה רגילה על העכבר (לחצן שמאלי), במידה ונרצה להסיר נקודה, יש ללחוץ שנית על אותה נקודה.

בתמונה הבאה ניתן לראות שיצרתי עוצמת השמעה אחידה וקבועה של 0dB עבור הקטע הקול שנמצא בערוץ הראשי.

8 קביעת עוצמת אוטומציה קבועה

כעת נעבור לקיו הבא שלנו (Fade out) ונבצע מספר דברים על מנת שהוא יבצע עבורנו הפעלה של Fade out ברגע שנלחץ עליו ונפעיל אותו (על ידי בחירת שורת הסצינה ולחיצה על מקש Enter).

9 יצירת קיו לפייד אווט

  1. בערוץ הראשי שלנו נמחק את כפתור העצירה הקיים על ידי לחיצה על לחצן ימני בעכבר ובחירה ב Delete.
  2. נשכפל את ה- Automation clip שלנו על ידי החזקת מקש ctrl וגרירת האוטו קליפ, שורה אחת למטה (קליפ זה יהפוך כעת לפייד אווט שלנו).

יצירת נקודת ווליום חדשה על קו האוטומציה האדום וגרירתה מטה על מנת להגיר את אורך הפייד (Fade):

10 נקודת ווליום לקביעת אורך הפייד

כעת למעשה הפעלת הסצינה הראשונה שלנו תגרום להשמעת קטע קול מסוים וברגע שנבחר לקטוע את אותו בקטע בהדרגה, נוכל להפעיל את סצינה מספר 2 שלנו ובכך לגרום לפייד אווט לחול על הקטע שלנו.

כיצד לבצע Cross Fade בין שני קטעים

לשם ההדגמה אשתמש בשתי הסצינות הבאה שלנו (Track 2 ו- cross with track 3) כשבעצם הפעלת סצינת "Track 2" תגרום להפעלת קטע קול חדש לגמרי, והפעלת סצינה "fade with track 3" תגרום לביצוע פייד אווט לטראק 2 ופייד אין לטראק 3 בו זמנית (קרוס).

הכנת הסצינות:

11 קרווס פייד

  1. נייבא קטע קול חדש לשורת הסצינה Track 2, לערוץ הראשי שלנו ונעתיק את ה- Automation clip הראשון שייצרנו, אוטומציה זו תאפשר עבודה בעוצמה קבועה ולא משתנה (ctrl+ גרירת הקליפ לשורה הרצויה).
  2. נעבור לשורת הסצינה הבאה שלנו Cross with track 3  ונמחק את כפתור העצירה בערוץ הראשי על מנת שהוא לא יעצור את הקטע שכבר מתנגן. בערוץ Automation A נוסיף נקודת ווליום חדשה על פי אורך הקרוס פייד שנרצה לייצר, ונגרור אותה מטה ליצירת פייד אווט בערוץ זה.
  3. נייבא לערוץ Sound B- PA את הקטע אותו נרצה לשלב בקרוס פייד שלנו.
  4. בערוץ האוטומציה שלו נייצר אוטומציית פייד אין (ראה תמונה).

12 פייד אין

כעת במידה ונפעיל את סצינה Track 2 נוכל לשמוע קטע חדש מתחיל לפעול וברגע שנחליט שאנו רוצים להפסיק אותו בהדרגה תוך כדי שקטע קול חדש מתגבר (קרוס), נוכל להפעיל את סצינה Cross with track 3 שהיא למעשה סצינה בעלת שתי אוטומציות באותה שורה, אחת תנמיך את הקטע הראשון עד להשתקה והשנייה תגביר את הקטע החדש עד לעוצמה הרצויה.

  • אם ברצונכם ליצור קיו שיקטע ב- cut קטע קול מסוים, השאירו את כפתור העצירה בסצינת הקאט שלכם בערוץ הראשי של קטע הקול (ראו תמונה).

 

13 סאונד מסראונד ומוניטור

בנוסף, דבר חשוב שצריך לשים לב אליו הוא שעבור כל קטע קול שנוסיף, כמו למשל בדוגמא בתמונה לעיל; הוספתי סאונד לערוץ המוניטור האחורי שלי\ מוניטור במה ובנוסף סאונד לערוץ הסראונד, בעבור כל סאונד חדש יש להעתיק את קליפ האוטומציה הראשון שיצרנו, שהוא בעצם ווליום אחיד לקטע שלנו (זה לא חייב להיות על 0dB תמיד, יותר נכון להגיד שזהו המקום בו אתם קובעים את העוצמה הסופית של הקטע שלכם ואם אתם צריכים לקבוע עוצמות לקטעים של ההצגה פה אתם עושים את זה).

אם ברצונכם ליצור קיו בו קטע קול מסוים יתחיל בעוצמה מסויימת ולאחר פרק זמן מסוים היא תרד לעוצמה בה שחקן יכול לדבר והמוזיקה תמשיך להתנגן ברקע "מאחוריו", צרו בסצינה חדשה אוטומציה כזו שתבצע ירידה לא מלאה של עוצמת הקטע. כמו בתמונה הבאה:

14 ירידה לדיבור

ישנן אופציות רבות למה שאפשר לעשות בעזרת מה שלמדנו לעשות במדריך זה. והעצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם היא להתחיל ליצור פרוייקטים ולאתגר את עצמכם. אם אתם עובדים עם לקוחות שצריכים שתייצרו עבורם פרוייקטים זה גם יכול להיות מעולה כי הם עלולים לבוא אליכם בדרישות של דברים שעדיין לא יצא לכם לחשוב כיצד לתכנן ולבצע אותן.

זכרו שהפרויקט שלכם נבנה בצורה אנכית, זאת אומרת ככל שההצגה עמוסה יותר בקיואים, טור הסצינות יתארך, וכל שעליכם לעשות הוא לבחור את הקיו הראשון ומשם רק לחיצות על מקש האנטר Enter.

בתמונה הבאה, דוגמא לפרויקט בעל קרוב למאה קיואים, השייך להצגת תיאטרון הבימה, "אישה בורחת מבשורה" ואשר נבנה על ידי אשת הסאונד של הבימה, מורן דוידיאן, ומכיל בתוכו פסקול שאותו עיצב המוסיקאי אורי וידיסלבסקי:

15 אישה בורחת מבשורה

אשמח לעמוד לרשותכם ולתת מענה לצרכים כאלו או אחרים בתחום תכנון ויצירה הפרויקטים, ואני מקווה שכבר בקרוב אשוב עם עוד מדריכים פרקטיים למה שאפשר לעשות עם התוכנה המדהימה הזאת.

מקווה שהמדריך עזר לכם ומאחל לכם בריאות והצלחה!

כתיבת תגובה