אמא, הבן שלך סאונדמן

אז אלוהים יצר אצלכם את האהבה למוזיקה. אבל הוא לא עצר שם, למעשה שם הכל מתחיל. הסקרנות לגבי תהליך היצירה, העריכה, שילוב הכלים, התחושות שהמוזיקה מעבירה בנו, הניתוח שאנו עושים באופן בלתי מודע, ההנאה שלנו מפרט קטן ככל אשר יהיה כמו מצילה, או תוף סנר. כל אלו הם חלק קטן ממה שאנחנו קוראים לו "שיר", כמובן שככל שאנו מתחילים לחקור את תהליך ההפקה המוסיקלית אנחנו מגלים כמה העולם הזה הוא אינסופי. אפקטים שמשפיעים על איזון תדרים, אפקטים שמשפיעים על דינמיקת השיר ואפקטים שנועדו לשפר שילובים הרמוניים וליצור אשליות מקום וסיטואציות, הינם חלק מהכלים שלנו להתמודד עם החזון שלנו אל מול היכולות והידע שלנו, וזה בדיוק מה שאנחנו אוהבים לעשות, להתמודד עם הבעיות האלו, ספציפית אלו, לא בעיות של ניהול אירגון, לא בעיות משפטיות של אנשים זרים, לא בעיות רפואיות של אחרים אלא בעיות בהנדסת סאונד, או במילים אחרות עמידה מול האתגר של להקליט את זה, למקסס את זה ולגרום לזה להישמע מליון דולר בייבי.

*אני מודע לעובדה שישנם יוצרים שהם רחוקים מההגדרה של "מהנדס" ועדיין מייצרים מוזיקה מעולה שמוכרת, ואנחנו נחזור הרבה לנקודה של "אם זה עובד אז מה איכפת לי?", אבל כרגע אני מתייחס לאנשים שיודעים שהידע שלהם, כמו הידע של מהנדסי הקול הגדולים בעולם, הוא אחד הגורמים המכריעים, בהצלחתם של אמנים מן השורה.

אז אנחנו בדרך כלל נתחיל את דרכנו עם תוכנה חינמית כזו או אחרת שנוריד לנו מהאינטרנט. ונוריד לנו גם מצבור אינסופי של דגימות מכל הסגנונות וכמובן שלא נשכח לאבזר את עצמנו בכל הפלאג-אינים העכשוויים שיהפכו לנו את העבודה לקלה. אבל מזה אומר בעצם עבודה קלה? מה שסביר שיקרה ל99% מאיתנו זה שנתחיל ליצור קטע מסוים, נקליט את עצמנו בחדר, נוסיף כלי נגינה וירטואלים, נאפשר לאופי של הקטע להשתנות עם כל הוספת ערוץ חדש שנפתח בתוכנה איתה אנחנו עובדים ונסבול לאורך כל תהליך היצירה מחוסר יציבות, החלטיות וסגנון. איפשהו שם, בין כמה קטעים מוצלחים שלנו לבין עשרות סקיצות שהתחלנו והשארנו פתוחות אנחנו נהרהר לגבי התפקיד שלנו במערכת, "האם אני האמן היוצר, צריך באמת למקסס את המוזיקה שלי ולדאוג לכל הדברים הטכניים?", "אם החלטתי להיות טכנאי זה אומר שאני זונח את היצירה שלי בצד ועובד בשביל אחרים?" ו- "למה אחרי כל כך הרבה שנים של השקעה, ריהנה עדיין לא יושבת לי על הברכיים ומעשנת איתי ג'וינט בזמן שאנחנו מאזינים לשיר החדש שלה ביחד?". אלו חלק משאלות לגיטימיות שיעלו לנו לראש עם השנים, במיוחד אם התחלנו ליצור בגיל 13 וכיום אנחנו בני 27, מנסים להתפרנס מהכיף שלנו בצורה מכובדת, ושאני אומר מכובדת אז ברור לכם שאני מתכוון למעל לממוצע כן?

רדיו, טלוויזיה, חתונות, מוזיקה באייפון, ערוץ MTV, הופעה של בון ג'ובי , השיחה עם הדודה מחו"ל בוואטסאפ, כוכב נולד, האח הגדול, אקס פאקטור, חנויות לממכר ציוד אודיו, מעבדות לתיקון ציוד אודיו, כל סרט שאי פעם צפינו בו ועוד אינסוף אפיקים, אפיקים שלמים שגורמים לכולנו להנות מהחיים, כל אלו עדיין לא מספיקים לאנשים סביבנו לקבל את העובדה, שאנחנו רוצים להיות חלק מהתעשייה הזאת, ואנחנו רוצים להיות חלק גדול ממנה. תחשבו על זה, כמה ממברנות של רמקולים זזים ברגע זה בעולם? כמה קפסולות של מיקרופונים רוטטות ברגע זה, מייצרות סאונד בלייב או מאפשרות להקליט ולתעד סאונד להפקה כזו או אחרת? נכון מאוד, המון, ובכל המקומות האלה כניראה שעומד סאונדמן, ואם כבר הוא עומד שם אז עשו טובה ותדאגו שהוא יהיה תותח, למה? זה פשוט, אפחד לא היה רוצה שוויכוח סוער בבית האח הגדול ייקטע ועל המסך יופיעו פרצופים כועסים, מריקים למשעי לכל הכיוונים, מבלי שנבין מה הם צועקים, או למשל, אפחד לא היה רוצה לשלם על מופע של רובי וויליאמס 2000 שקל במקום טוב בצד, ולא להבין על מה הוא שר. נכון זה פשוט, אז תשאיר את זה פשוט. אתה חשוב, צריכים אותך, שווה לשלם לך בצורה מכובדת על מה שאתה עושה ובנוסף אם אפשר אז גם לחייך אליך הרבה כדי שתדאג שאני אשמע הכי טוב מול כל האלפי איש שעומדים מולי.

פשוט;

אתה יוצר- תיצור, תחליט על ז'אנר, תת ז'אנר, תת-תת ז'אנר, ורוץ. בכל הוספת כלי, אפקט או הקלטה תשאל את עצמך האם זה קשור לסאונד של הז'אנר שבחרת, "איך אני אדע מה קשור לז'אנר שבחרתי?" תשתמש בשיר רפרנס, בזה שאתה הכי רוצה להישמע כמוהו, אתה לא רוצה להישמע כמו אפחד קיים? מעולה, תעשה דברים לא רגילים, תיהיה מוזר, תפתיע, תיהיה חוצפן, אל תתפלא אם אתה לא מגיע לרדיו, אל תתפלא אם המסיבות שאתה מנגן בהן מוזרות, אל תתפלא אם אתה לא מנגן במסיבות, תשמח שהתפרסמת בכל העולם בגלל שהמצאת ז'אנר חדש, תדאג ששום ערוץ לא יהיה בקליפינג, תדאג שערוץ המאסטר לא בקליפ, תטייל בטבע, תחקור ממה סגנונות מורכבים ומה מיחד אותם, אתה מוזמן להתייעץ עם טכנאי סאונד לגבי בעיות טכניות של התנגשויות תדרים, חוסר גוון נחשק, חוסר עוצמה ואף לאחר מכן להיעזר באיש מאסטרינג לגמר את הקטע, תעשה קעקוע של פטיפון על החלק הפנימי של האמה של היד שלך, תעשה גלח בצד, שים כובע מגניב וגדל זקן של רב חובל.

נייף פרטי

אתה איש הגברות- תגביר, תחבר כלי נגינה ומיקרופונים למיקסרים אנלוגיים ודיגיטליים, תשלח למוניטורים, תמנע פידבקים, תלמד לעבוד טוב עם קרוסאובר, תסע להופעות ענקיות בכל הארץ, תסע לאירועים קטנים בכל הארץ, תלמד לכוון דיליי למערכות ענק, תעשה מיקס בלייב, תפתור מלא בעיות טכניות, תגלגל מלא כבלים, תאהב כבלים, תישן בלילה עם כבלים, תקנה כובע קש שיגן עליך מפני השמש, תדאג שיהיה לך תמיד משהו חם ללבוש, תקנה נעלי בלנדסטון, תקלוט איך דינמיקה של להקה עובדת, אל תסכים לכל מה שמבקשים ממך, תקעקע איור של מיקרופון על החלק הפנימי של האמה של היד שלך, תעשה גלח בצד ותגדל זקן של חוטב עצים.

איש הגברות

אתה טכנאי- תלמד לזהות תדרים, תלמד להבדיל בין עוצמות, תלמד לאילו כלים יש תדרי יסוד דומים, תכיר מלא פלאגאינים, תיצור מאגר של כאלו שאתה אוהב ושולט בהם, תיהיה מאוזן, תיהיה דינמי, תלמד להציב מיקרופונים, תלמד טכניקות הקלטה, תיהיה נחמד לאנשים, תלמד להקשיב למפיק, אל תעשה דברים בלי שביקשו ממך, תגדיל ראש ותעשה דברים מבלי שיבקשו ממך, תיהיה מסודר, תצבע ערוצים, תן שמות, תנהל מחברת הערות לטייקים, תקנה מלחם טוב, תבין באקוסטיקה, תלמד לעבוד מהר על תוכנות, תיהיה יעיל, תשתה הרבה קפה, תגבה הכל, כל הזמן, בכל רגע, תקעקע פיידר על החלק הפנימי של האמה של היד שלך, תעשה גלח בצד, תדגל זקן של לינקולן, תקעקע פיידר על החלק הפנימי של האמה של היד שלך.

טכנאי

אתה מפיק- תפיק, תקדם בכל רגע כל מה שקשור אליך, תקבל ביטולים מזמרים, תקבל ביטולים מנגנים, תקשיב להערות של הטכנאי (אתה לא חייב לקבל אותן אבל לפעמים שווה להקשיב למטורף הזה שיושב שם), תקבל את החזון, תשמור עליו לכל אורך הדרך, גם אם אתה עובד על השיר הזה שנה פלוס, תיהיה נחמד לאנשים, תדע להציב גבולות לאנשים, תעשה אודישנים לאנשים או שתבקש שישלחו לך קטעים שלהם לפני שהם באים לאולפן להקליט, תבין בתיאוריה מוזיקלית, תדאג להכיר לפחות מלחין אחד טוב, תדאג להכיר לפחות מעבד אחד טוב, תיהיה ברור בבקשות שלך, על תשמור כל טייק, תבין בניהול אנשים, תבין בפסיכולוגיה, תבין בפילוסופיה, תכיר מלא סגנונות של מוזיקה, תלמד להתווכח מבלי לריב, תכיר מלא מפיקים אחרים ושיטות עבודה שלהם, כולל מפיקים גדולים מן העבר כמובן, תכיר את ההיסטוריה של הסאונד לפעמים הדבר הזה שאתה כל כך רוצה להגיע אליו קרה כבר מזמן, תתלבש יפה, תיהיה איש עסקים, תיהיה מוכן תמיד לבלתי צפוי, תן לנגנים לפעמים לסטות מהתפקיד אולי תאהב את זה, אל תתייאש אף פעם, תעשה קעקוע של מפתח סול על העורף, תעשה גלח בצד, גדל זקן של צ'ה גווארה.

מפיק

 

(הערך הבא קיבל פוסט שלם משלו והיות וזה תחום עבודתי החדש- אתה סאונדמן בתיאטרון)

אתה כל דבר אחר- באסה לך.

כמובן שאפשר להמשיך ולהוסיף עוד תפקידים ולציין את תחום האחריות שלהם, וכמובן שאפשר לשלב להיות גם זה וגם זה ונכון שלא התייחסתי למה בדיוק מהנדס קול אמיתי עושה, ונכון שלא נגעתי בתחום הפוסט פרודקשין כי זה נושא עצום בפני עצמו, אבל בואו נודה בזה, אנחנו מעדיפים להיות אחד מהארבעה שציינתי, למה? ככה! את זה אני אוהב, בזה אני טוב, את זה אני רוצה ללמוד, בזה אני מוכן לעבוד כל חיי, וכן אמא, יש בזה כסף 🙂

 

כתיבת תגובה